måndag, december 22, 2008

en tandläkare

Innan jag skriver om det som förgyllt min dag och tron på det goda julen för med sig så ska jag först ge tummen upp åt storebror Thomas nya tjej, Lotta.
Fick chansen att ta en fika med paret och svåger Anders och mötte sedan upp Anton innan jag begav vidare mot folktandvården.

****

Då jag i förmiddags ringde med kort varsel så bokade de in mig hos en tandhygenist.
Minuterna på plats gick och då jag visste att det bara var några minuter kvar på arbetsdagen så fick jag komma in till hygenisten som ganska direkt gick iväg för att se om min tandläkare var kvar och ville titta i munnen.
Hon tog sedan några röntgenplåtar där allt såg bra ut och därefter komTandläkaren med stort T in. Inte min tandläkare visserligen då hon verkade ha gått hem för dagen, men vad han nu än hette så kom han att förgylla min dag.

Troligtvis var jag sista patienten innan julfirandet och kanske var det därför han lugnt och systematiskt undersökte min visdomstand och käka. Aldrig förr har en tandläkare bett mig vrida huvudet fram och tillbaka och känt på mina körtlar! (?)
Sedan frågade han om jag kanske ville ha bedövning, bara för att slippa smärtan för några timmar, och visst tänkte jag; Det kan jag gott unna mig!
Efter en stund började han sticka mig med ytterligare en spruta för att skölja bort bakterier mm och bedövningen till trots så smärtade detta ännu mer.
Då han sedan avslutade med att råda mig att kombinera Alvedon och Ipren de kommande dagarna så inflikade han även att jag kunde strunta i att gå förbi receptionen på vägen ut och istället se hela besöket som en julklapp! Han tipsade även om att jag istället kunde slösa pengarna på en extra julklapp till killen, kanske en punschflaska?

Så kan det gå!
Tackade så hemskt mycket och gick ut från tandläkaren, lyckligare än någonsin över plötsligt drabbad tandvärk!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha..vilken underbar story! Det där kan man verkligen läsa om och om igen och jag börjar snart att tro på tomten igen. =)

/Kram mamma

Anonym sa...

Helt otroligt!!!

Vilken människa! Jag vill inte ens börja spåna i vad det egentligen skulle ha kostat med bedövning m.m

Fantastiskt att göra en god gärning "bara sådär" :)

Kram syster, om inte tidigare så ses vi på julafton!

Men visst kommer du och Anton i morgon??

Kraaam!

Linda sa...

HELT underbart! då kan man ju inte göra annat än le även om man har tandvärk ;)