onsdag, oktober 01, 2008

blodgivare


Vilken dag! Efter att ha sovit alldeles för lite så steg jag och upp och stavademig till Edda efter frukosten för att simma med mor. Sammanlagt 1000m; önskar bara att jag kunnat ta det mer sammanhängande.

När vi sedan stod och klädde på oss bland en massa skolbarn så lyckades självklart brandlarmet gå igång. Någon hade kissat på ett element i en bastu(?) och medan jag tyckte att det var lite lustigt och ändå bra att barnen fick öva på en utrymning, så tyckte jag väldans synd om de stackare som stod barfota, blöta i badkläder ute i den smått kyliga höstluften.

Snabbt var dock det hela avklarat och jag och mamma stanna och åt lunch innan jag gick vidare på stan en snabbis innan blodgivningen. Och så hem igen.

Nu är det snart dags att traska ännu mer, till jobbet, och jag hoppas verkligen att energin de tappat mig på har hunnit återställas lite.

***
Om ni inte är det redan; om ni inte är sjuka/sjukskrivna, underviktiga eller riktigt spruträdda så rekommenderar jag er alla att göra ett besök eller ringa till Blodcentralen.
Trots att jag känner mig ganska nöjd bara över att nämna att jag är blodgivare för det ligger nåt ansvarsfullt i det, så känns det framförallt bra för stunden att veta att jag kan hjälpa.

Anton är ännu nöjdare då han är O- och kan ge till precis vem som helst, och det är därefter detta blod som alltid används vid akutfall. Tyvärr är endast 6% av alla blodgivare just O- vilket är orsaken till rubriker som "Akut blodbrist" under perioder då många akuta olyckor inträffar.

Så; gå och testa dig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj vad du har blivit flitig på bloggen, kul! :-)

Vilket action det måste ha varit med alla dessa stackars barn som fick springa ut i stort sett nakna.

En fundering... Vem f-n kommer på en sådan idiotisk sak som att kissa på bastuagregatet?? Jaja, nästan så man hoppas att ett var ett barn iaf :-)

Nu ska jag försöka spela lite poker.

Kram syster!