torsdag, maj 10, 2007

akuten o nyttigheten

Akuten; intressant, alldeles för mycket stående medan de andra sitter i bekväma stolar vid en dator, alldeles för lite att göra för en praktiserande undersköterske-elev.

Jag tyckte det var lustigt att alla frågar var jag tidigare gjort praktik på lassa, men när jag sedan insåg att de sjuksköterskestuderande inte normalt brukar få göra praktik på akuten förrän de först varit på flera andra avdelningar på lassa, så förstår jag att jag inte har så mycket där att göra.

Springer mest hack i häl på folk, observerar o skickar iväg blodprover, lär mig lite smått allt som ska göras på datorn och har lärt mig att ta EKG. Så småningom kommer jag att börja få ta blodprover men det blir nog inte förrän jag varit där ett tag.

På akuten kan du inte som elev vara spontan och göra saker på eget initiativ, vilket suger. Men men, det blir nog bättre... :)

Har knappt hunnit vara social sedan helgen; jobbat kväll, dag, dag, gått skola och imorgon blir det kväll och sedan dag, dag lördag söndag. 7 dagar i sträck och jag är slut.

Hann dock träffa Lars o Jeffe ett par timmar ikväll vilket var skönt.

Till råga på allt så har jag o Anton haft "nyttiga vardagar" i veckan vilket inneburit att inte äta något sött som godis, kakor, glass eller chips, pommes eller feta såser mm fr o m måndag t om fredag eftermiddag. Dock jobbar jag ju kväll då o förmiddag på lördag så det blir att va rejält onyttig på lördag kväll istället :D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jösse vad du är duktig, blir nästan anfådd av att läsa om hur mycket du kämpar och står på =)

Själv sitter jag för tillfället på jobbet och passar på att göra bort lite ärenden innan de andra kommer, skönta att få sitta i lugn o ro.

Kram från stora Syter Yster!

Anonym sa...

Jag ber om ursäkt för min brist på rättstavning ovan ;-)

Kram igen!