lördag, november 08, 2008

Min far

Efter att ha varit på jobbet sedan 7.45 imorse fram till 21.00 ikväll så kändes det bra med en liten likör till kvällsfikat. Och snart ska badvattnet spolas upp och medan Anton är borta på annat håll så ska jag passa på att lägga mig tidigt i den tomma sängen.

***

Imorgon är det fars dag, och känslorna är motstridiga. Jag har nog aldrig skrivit om honom här, men han finns, och vi hörs emellanåt av per telefon och allt som oftast kämpar jag inombords med att måsta tänka rationellt och inte gå så mycket på de innersta känslorna.
Men jag vet att jag älskar min far för att han alltid sagt att han älskar mig, för all omtanke och för de där fantastiska egenskaper som jag så stolt tagit efter honom; och jag vet att tanken på honom nog alltid mest kommer att ta ont, vara frustrerande och ge en känsla av orättvisa över allt han inte var för mig.

Idag, med mitt yrke i bagaget och fler år bakom mig, så kan jag rationellt sett se min far som en alldeles för tidigt dement 63-åring som troligtvis aldrig kommer att gratulera mig på 25-årsdagen, eller lära sig att jag faktiskt är stolt över min yrkesroll. Han kommer inte att lära sig att sluta trycka ner mig och samtidigt oroa sig för att jag inte är lycklig; och smärtan ligger nog just i att måsta ta allt sådant; gång, på gång, på gång...

1 kommentar:

Anonym sa...

Men älskade syster, nu börjar jag gråta...

Jag nästan skäms över att jag inte frågat, men jag trodde- eller rättare sagt tog för givet att han hade ringt :(

Jag vet att jag är hård emellanåt,- när det gäller din far... Men vi har så olika bagage och jag vet att jag är orättvis.

Du måste få känna det du gör och i mångt och mycket anser jag att du har rätt i dina känslor... Förmodligen bara lite avund som speglar mina reaktioner...

Jag älskar Dig... Nu och för alltid!!

Go'natt lilla syster yster...