torsdag, december 09, 2010

moodswings

Humöret, humöret... Drar på mig en skamsen min bara jag tänker på det. Självklart går allt ut över Anton som visserligen har förståelse men som ständigt också påpekar när jag sagt något onödigt otrevligt eller rent av elakt.

Jag är dock inte den som är sen med att be om ursäkt och än så länge har inget bråk inträffat, men det känns så onödigt!. Han gör allt för att visa mig kärlek, men i mina ögon blir det mest irriterande att ha någon som ständigt vill omfamna mig eller ge mig en puss på mun.
Sedan blir det väl inte bättre på kvällarna heller, när fogarna värker, näsan är tät och huvudet trött.

Och visst är det typiskt att jag sitter här och beklagar mig, som vanligt, med offerkoftan på, trots att allt handlar om att jag bär på en livs levande bebis som bara kräver en del av min kropp :)

Nu har vi dessutom fått tid för dateringsultraljud - den 28e december. Trodde att det skulle bli före julafton, men det gör inget. Då får vi veta lite mer exakt hur långt gången jag är.
Som det är nu så skulle man med standarduträkning kunna säga att jag idag går in i v. 17, dvs in i 5e månaden.
Dock har jag själv lagt till ett par dagar eftersom standarduträkningen kräver att man har en menstruationscykel på 28 dagar, medan jag tror att min är lite längre.

Vilket som, så får vi alltså om knappt 3 veckor veta mer exakt
:)

***

Vecka 16
Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.

Inga kommentarer: