fredag, oktober 02, 2009

renovering



































Så långt mellan uppdateringarna...
Nu har vi i alla fall börjat komma igång med renoveringen igen; lister i vardagsrummet är på plats och kaklet till köket blev inte alls så försenat som vi trott utan kommer att hämtas idag. Vi har även fått upp några lampor och nu ska snart projektorduken upp så att vi kan se var självaste projektorn måste sitta.

***

När vi började att renovera, innan inflytten, så fanns det inte så mycket för mig att göra, så jag tog mig an trappen; monterade ner alla handtag och började putsa. Tanken var att jag även skulle måla, men ännu står trappen isärmonterad och omålad. Vi har fått höra så mycket olika om hur noga man måste vara; när en målare hos oss sa att han själv inte skulle putsa överhuvudtaget så slutade jag helt enkelt. Sedan får man höra att man måste vara JÄTTEnoga av andra. Min egen teori är att det viktigaste måste vara att putsa där man kommer att röra trappen, dvs räcken och framsidan av varje steg; vi kommer ju dessutom att lägga filt på stegen.
Det lär nog dröja ändå innan vi får se vad som i slutändan var rätt...

***

Jag jobbar lite och slappar mycket. Chefen har dock gett mig tillåtelse att ta ut övertid för att kunna upprätthålla mitt kontaktmannaskap, men frågan inför nästa schema är om jag ens kommer att ha en rad att ta ut övertid på. Vi har alldeles för mycket personal och denna gång kommer de att måsta sätta ut utlåning och jag är bara överflödig.
Vad som blir av Antons jobb återstår ju också att se. De vill verkligen inte släppa någon egentligen, men med 27 arbetare varslade så måste ju någon gå. Han står som 5e att åka, och med 4 månaders uppsägningstid så lockar inte de 100 000 i avgångsvederlag för den som frivilligt går. Förhoppningsvis kan de istället locka många 60+ som ville gå tidigt med en viss ersättning.
Annars har det talats om att alla får gå ner i tid, kanske jobba 80% och får 90% av ursprungslönen.
Och det vore väl skönt om han fick stanna på de villkoren? :)

Inga kommentarer: