onsdag, mars 16, 2011

Föräldraledighet

Jag är inte riktigt vän med Försäkringskassan, men efter att ha påbörjat ett lååångt inlägg om hur omständigt de gör allt så insåg jag att jag lika gärna bara kunde skriva; det finns de som har de värre.

Så jag ska inte klaga nämnvärt eftersom jag troligtvis i slutändan kommer att få all ersättning jag är berättigad; det kommer bara att ta lång tid.


***
Så, till något roligare, som föräldraledighet!
Nu har jag skickat in första önskemålet, vilket innebär att jag börjar ta ut föräldradagar direkt graviditetspenningen avslutas, 10 dagar före beräknad förlossning.
Efter att ha dividerat med maken så kom vi fram till att jag bara ska ta ut 4 dagar i veckan det första året, och sen får vi se hur det blir. När barnet fyllt 1 år måste man ta ut minst 5 dagar i veckan om man vill fortsätta gå hemma och behålla sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI).
Tanken är nog att nästa sommar försöka varva våra semestrar med FP-dagar, för att sedan skola in Elliott på dagis hösten 2012 när han är kring 15-16 månader.
Jag vet ju ännu inte hur det kommer att kännas att gå hemma så länge, men just nu är min dröm att få gå hemma med honom så länge som möjligt. Troligtvis går jag iaf ner lite i arbetstid för att få fler korta arbetspass.

Och oj så långt fram i tiden vi tänker nu!

Inga kommentarer: