söndag, mars 30, 2008

dikt

En dikt som jag hittat, väldigt tänkvärd....

Om allting vore som jag tror ibland
Skulle inte en läkare få lov att var sjuk.
Eller en sjuksköterska, hon skulle inte få lov att skada foten.
En manikyrist fick aldrig bryta en nagel
Och en hudterapeut får inte ha en endaste finne.

Se, Om allting vore som jag tror ibland
Skulle en musiker inte få klappa i otakt
Och en sångare fick aldrig sjunga falskt.
En terapeut skulle aldrig behöva bearbeta något
Och en psykolog fick inte lov att må dåligt.

Om allting vore som jag tror ibland
Skulle en reparatörs saker inte gå sönder
Och en lärare fick aldrig säga ”jag vet inte”.
En rörmokare kunde aldrig ha stopp i toaletten
Och en målares tapet skulle inte få lov att flagna.

För Om allting vore som jag tror ibland
Kunde en finsmakare inte äta snabbmat
Och en kock borde absolut inte salta för mycket
En servitör finge aldrig spilla på duken
Och en bartender måste vara med vi varje fest.

Om allting vore som jag tror ibland
Vore en författare oförmögen att felstava
Medan en journalist inte skulle ha rätt till en egen åsikt
En fotograf fick inte behålla suddiga bilder som minnen
Och en växeltelefonist kunde omöjligt missa ett samtal

Ja, Om allting vore som jag tror ibland
Skulle en trädgårdsmästares blommor aldrig vissna
På en sminkör skulle mascaran aldrig rinna
Nej taxichauffören svängde aldrig åt fel håll
Och för en komiker skulle gråt vara okänt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk på att alltid uppge författaren till det du hittar!

Unknown sa...

Dikten är länkad till där jag fann den, kanske missade du det? Tjejen som skrivit dikten har även godkänt att den får publiceras i olika bloggar.