fredag, mars 02, 2012

Yeah!

Han sov hela natten!

I förrgår kväll körde jag en liten mildare variant av den omdiskuterade 5minutersmetoden. Då han numer ändå gråter så mycket om kvällar och nätter och har så svårt att somna så kände jag mig motiverad.
Jag lät honom gråta 2-3 minuter innan jag gick in, stoppade om honom med puss på pannan och ett "godnatt Elliott". Vid korrekt 5-minutersmetod ska man gå in var 5e minut och bara säga godnatt, aldrig vidröra barnet utan bara låta dom veta att man är där och återkommer.Jag kände dock att jag inte ville hålla på i 5 minuter och att jag ville stoppa om honom.

Till slut somnade han men sov ändå oroligt och var väldigt ledsen mitt i natten, så jag la mig inne i hans rum.
Efter att ha läst på lite mer insåg jag att det bästa vore att ta bort nappen vid insomningen.

Så igår kväll nattades Elliott med endast snutte och nalle. Det var kämpigt, men jag tror verkligen på att det här är bästa lösningen för oss - och han sov som sagt var hela natten.
Jag hörde honom gnälla till ett par ggr, men eftersom han somnat utan nappen så kunde han även somna om utan den :)

Förhoppningsvis går det snabbare och lättare ikväll att natta.


1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt :) /Jeffe