torsdag, mars 01, 2012

9 månader

Idag blir Elliott hela 9 månader!

Så hur ser då livet ut för den lille prinsen?

Han ställer sig som jag tidigare berättat upp mot allt, t o m väggar utan något att hålla i.
Oftast vet han hur han ska ta sig ner på golvet igen, men ibland blir han rädd och ropar efter någon som kan hjälpa honom.

Möbler går han gärna längs med och testar ständigt om han kan ta sig från en möbel till en annan. Är de inom räckhåll händer det ibland olyckor vid just denna förflyttning, men oftast är han försiktig. Antingen klarar han det, drattar på rumpan eller inser själv att det är för farligt.
Idag försökte han dock ta några steg utan att hålla i sig, men jag var snabb nog att stoppa honom.

Han är jättestadig i benen och kan stå nån sekund om man släpper honom.
Hela kroppen verkar ha blivit mycket starkare på sistone. Han tar sig lätt från krypställning till sittande.

Han älskar som ni sett att dansa; så fort musik spelas eller en sång sjungs så går han igång.

Favoritmaten är hemmalagad; helst köttfärssås och spaghetti (men igår fick han korvstroganoff med jasminris som verkar bli en ny hit)
Som mellis tar han gärna Pågenlimpa med messmör.
Morgon och kväll dricker han en stor flaska välling.
Trots att han inte är nån knubbig bebis eller har några tänder, så äter han stora portioner och helst med bitar.

Han sover oftast en gång per dag om vi inte ska hitta på nåt speciellt; då kan jag få tvinga honom att sova på förmiddagen för att orka med.
På natten sover han i dagsläget ganska dåligt, men det kommer och går.
Som det är nu så vaknar han till och från under kvällen och nån gång per natt. På natten har han jättesvårt att somna om och jag får ibland vara vaken i timmar då jag försöker söva om honom. Jag brukar oftast bara gå in och stoppa om honom när han blir ledsen och sedan avvakta medan han tjollrar på eller ropar efter mig. Numer vaknar han dock alltid väldigt ledsen, och ofta, och trots att han somnar om så vaknar han på nytt inom 5-10 minuter. Så jag sover oftast i kojan i hans rum, för att slippa springa upp så mycket, och ibland räcker det med att jag säger "schh..." så blir han tyst.

Igår blev jag less efter några otroligt jobbiga nätter, då han varken sovit bra i sin egen säng eller i kojan bredvid mig. Så jag utformade ännu en ny plan som ska testas och utvärderas och återkommer framöver med resultat. Håll tummarna :)

1 kommentar:

Pippi sa...

Men goaste godingen! Vad han snackar! Så snart jag blir hel i ryggen ska jag komma och pussa upp honom! =)