måndag, december 12, 2011

Konsekvent

Det gäller att vara konsekvent om man vill skapa rutiner, men då måste man ju också veta vad man vill.

När det kommer till nattning och framförallt "omnattning" av Elliott, så har jag ett par önskemål.

1. Han ska lära sig att det är skönt att sova och att somna utan buffning, gungning eller i någons famn.

2. Blir han ledsen under dagen så plockar vi självklart upp honom och tröstar; då vill jag även göra det när han inte kan eller vill sova om natten.

Jag och Anton har diskuterat rutiner och att vara just konsekvent.
Nu kör vi därför hårt på att plocka upp killen när han gråter på riktigt, lägger ner honom så snart han är lugn och går sedan ut igen. Ofta börjar han gråta direkt, andra gånger är han plötsligt jätteglad o har man tur så somnar han.

Ikväll har han nog plockats upp minst 20 ggr, men jag tror på metoden som kallas för "Pick up, put down".
Jag antar att vi vill förmedla att "nu är det natt och du ska sova, men vi kommer och tröstar om du blir ledsen."

Nu verkar han ha somnat för natten. Det sista jag hörde var hur han låg o munpruttade o var glad. Efter några minuter blev det dock tyst o då hade han alltså lyckats somna helt själv.

Så i sinom tid... :)
Published with Blogger-droid v1.7.4

1 kommentar:

ida sa...

bra tekniker, låter väldigt klokt.. Fast han har ju en klok mamma..