fredag, oktober 07, 2011

Toppen-natt

Vi har haft lite problem med Elliotts nattsömn på sistone. Vi har visserligen haft bra rutiner under dagen med 2 sovpass och på kvällen bus och sedan nedvarvning med bad och en liten promenad på övervåningen där vi släcker ner lampor, kollar på Elliotts säng medan jag pratar lugnt med honom och säger godnatt. Sedan kan jag oftast lägga ner Elliott när han fortfarande är vaken, ge honom nappen och snutten och så somnar han själv inom ett par minuter runt 19.30-20-tiden.

Problemet börjar inom en timme efter att han somnat; då han vaknar upp och ofta är väldigt ledsen.
Jag har hela tiden trott att det handlar om att han vaknar och inser att vi inte är där, men igår testade jag en ny teori.
Tidigare har nämligen Elliott sovit ca 3 ggr per dag, och gjorde oftast kväll först vid 22-23.
Hans 3e sovpass var då runt 18-19; så kanske är det inte konstigt att han vaknar och är sur? Vi brukar få söva om honom flera gånger efter det innan han sover några timmar i alla fall. Sedan snart en vecka tillbaka har jag dessutom skippat nattmaten då jag insåg att han oftast åt väldigt lite ändå.

Så igår fick han sova 3 pass, det sista vid middagstid och sedan somnade han för natten 21.10. Ca kl 22 vaknade han visserligen till just när jag satt mig i badet och Anton var upptagen, men det räckte med att buffa på honom ett par minuter och därefter sov han till 4.30. Han vaknade inte riktigt till ordentligt och jag fick honom därför att somna om brevid mig  till kl. 8 då väckarklockan ringde.
Superduper!

Idag satsar jag på samma koncept om än det fr o m 15.30 idag är Anton som har hand om honom...

***

1 kommentar:

Unknown sa...

Heja Elliot!! :-) Det är tokskönt om man får sova några sammanhängande timmar i allafall... vad ska du göra för spännande ikväll då, eftersom Anton ska vara själv med Elliot? :-) Kram på er!