onsdag, september 21, 2011

Tankar runt amningen, och den där ryggen

Jag har som sagt var slutat amma; sista gången var för några dagar sedan. Hade jag planerat bättre så hade jag nog istället försökt amma en morgon i sängen som sista gång, men nu blev det istället en  jobbig amning där jag fick gå och gunga Elliott samtidigt.

Knappt 3 timmar gammal
Men det var ju också en av anledningarna till att det sket sig. Att Elliott inte var nöjd med att läggas ner i famnen för att äta utan nästan bara kunde äta när han var nyvaken, eller i sömnen. Även flaskmatningen strulade i slutet, men då lärde mamma min mig hur man kan lägga ner bebisen på sida och placera flaskan så att han eller hon helt enkelt får äta själv.
Toppen! tyckte min självständige lille kille.
Nu med ett par extra hål i nappflaskan så sölas det ju en hel del, men Elliott äter i alla fall så mycket mer än tidigare, och är nöjd därefter. Inget strul längre!
Jag har fått en mysig och belåten kille här hemma, och äntligen kan jag även ta mina tabletter för ryggen.

Första gången tog jag bara en Tradolan för värken; dumt nog på halvtom mage och största verkan gjorde den nog på skallen. "Snurr-snurr, Tra-la-laaa"
Nu har jag dock tagit 1 Tradolan, 2 alvedon, 1Paraflex (muskelavslappnande) några gånger per dag, med mat i magen.
Konstigt nog så hade jag trots detta så fruktansvärt ont i ryggen hela gårdagen. Kanske för att Paraflexen gör att musklerna som vanligtvis försöker hålla upp ryggen nu är mer avslappnade och istället  måste svanken arbeta mer. Tror ändå att det kommer att bli bättre snart; jag känner att jag har betydligt lättare att sträcka på ryggen. Häromdagen var jag t o m ute på en längre promenad :)

***
En annan fantastiskt skön sak med att sluta amma är att jag äntligen kan sova på mage igen! Inga ömma eller läckande bröst längre, och jag sover så mycket bättre! :)

Men visst är det tråkigt att inte längre ha Elliott vid bröstet utan att istället måsta placera honom på en filt med en handduk under huvudet. Det viktigaste är ju dock att han blir mätt, och framförallt, att han är nöjd!

***

2 kommentarer:

ida sa...

Hej :) vad kul att du hittat min blogg och att din kille är så jämngammal. Det är en underbar tid nu!.. Det var min bvc sköterska som sa att det var okej att börja lite smått med annan mat. Har tidigare gett han lite päron och äpple så vi har tjuvstartat lite eftersom jag själv tyckte det var okej att börja.. Däremot sa hon att dom inte rekomenderade att börja med söta saker som frukt i början då det är just sött och dom kanske inte vill ha annat än sött. Så nu kommer vi mest köra på gröten i några veckor och sedan frukt och andra pureer. kram

Unknown sa...

Som du säkert läst så får Moa grönsaker och rotfrukter som smakportioner vid middagstid. Till lunch har vi börjat byta ut ersättningen mot gröt. Just nu äter hon en halv portion banangröt och sedan lite ersättning på det!
Våra små börjar bli stora...♥

Jag förstår hur du känner med amningen...det är supertråkigt att inte få ha Moa vid bröstet längre, men jag kan även känna en lättnad vid att hon inte är lika beroende av mig längre...Nu kan ju lika gärna pappan få mata och jag kan få rå om mig själv istället! =)

Hoppas det blir bättre med din rygg nu då du får äta medicinen!

Ses på lördag!

Kram kram