onsdag, mars 31, 2010

tårtor och läkarbesök

Har ju börjat baka tårtor igen, mest för att testa lite olika tekniker och recept inför sommarens bröllopstårtor.
Med denna fick jag göra MMF (marshmallowfondant)  för första gången. Man kan i princip ta vilket skumgodis som helst, smälta detta och blanda med vatten, olja och massor av florsocker.
Jag valde tyvärr blandfärgad marshmallow vilket resulterade i en grisrosa färg som dessutom inte smakade så mycket mer än just florsocker.
Nästa gång provar jag nog med skumbananer :)


Inför ett middagsbesök hos familjen Mysigt.nu, så ville jag göra en chokladmassa för första gången. Det är smält choklad som man blandar med sirap, låter kallna och sedan knådar till en arbetsbar massa. Det går att använda till att täcka en tårta med, men jag ville täcka i vanlig marispan och endast göra dekoration i detta.
Har dessutom aldrig dekorerat med smörkräm men gjorde till denna en i chokladsmak.


Nu i påsk jobbar jag och tänker göra en fin påsktårta. Misslyckades dock med botten och tyckte då att jag idag kunde göra en snabbtårta av denna. Provade att göra en marängsmörkräm som jag färgade gul och täckte tårtan med detta. Som fyllning blandade jag vispad grädde med blåbärskräm, andra fyllningen blev marsangrädde.
Dekorationen blev inte den snyggaste, men då är det ju också en snabbtårta :)



***

På tal om något helt annat - nästa vecka ska jag äntligen få träffa en läkare på kirurg-ortopediska samt röntga foten. Förhoppningsvis kommer jag därefter att få ett OK till att operera ut skruvarna jag haft i foten i 10 år nu - börjar vara less på plötsliga haltningar och att inte kunna ha vissa skor utan att skruvarna skaver.

1 kommentar:

Lindada sa...

Oj, vad duktig du är! Det ska bli grymt spännande att se bl.a. bröllopstårtorna - och smaka dem såklart! ;) Glad påsk!
Kramis!