måndag, juni 10, 2013

Hopplös


Elliott har hamnat i ett hopplöst mellanläge.
Sover han tillräckligt under natten och sover till tidigast 7.30, så orkar han vara upp till kvällen utan att sova lunch.
Inatt vaknade han dock och kunde inte somna om på 1,5 timme, samt att han sen ville stiga upp redan vid 6.15.
Efter att ha besökt dagis och ätit lunch, lyckades han efter 40 minuters sjungande och babblande faktiskt somna.
Lät honom inte sova allt för länge, men ändå blir det ett h-vete när han sen ska  nattas på kvällen.
Han är inne i en fas där han gråter och kommer med hundra ursäkter till varför han måste stiga upp.
"Vatten. Fel flaska. Gammalt vatten. Måste kissa. Inte kissa toaletten, kissa pottan. Vatten. Nej, inte vatten! Ta av sockarna. Ta på sockarna! Ta av sockarna. Läsa boken. Sjunga mer mamma....." Osv.
Vissa saker går jag med på, En gång. Som ett toalettbesök, att han inte vill ha på sig sockar och att han kan vara törstig.
Men oj så många tårar när jag nekar honom resten.
Efter några minuters tystnad trodde jag först att han somnat, men så börjar han plötsligt om att gråta och ropar "Det går inte sova mamma!"
Och då tycker jag såklart synd om honom, för visst vet jag hur det kan kännas.
Till slut har han nu iaf somnat, brevid sin stora Nalle-Ante (som substitut för att mamman inte ryms längre)
Sov nu älskade unge!
Published with Blogger-droid v2.0.10

3 kommentarer:

Mamma sa...

Så gulligt du beskriver det även om ni själva inte har det så roligt när det händer. Själv känner jag inte igen att ni strulade vid sänggåendet men jag läste inte sagor eller annat innan sovandet utan ni la er i sängen och det innebar att ni skulle sova och jag gick sedan därifrån sedan jag stoppat om er. Ibland fick jag nog säga till om det blev lite bus eftersom Thomas och Fredrik låg i samma rum men det löste sig oftast och nu talar jag om småbarnsåldern. Kan Elliott tycka att det är varmt med pyjamasen?

Unknown sa...

Jag läser inte heller sagor när han ska sova; jag sjunger max 2 korta visor och går sen ut, vilket Elliott är helt på det klara med.
Han är ju väldigt lättnattad i vanliga fall, men när han sovit på dan blir det svårare och igår var extremt.
Kan ju också handla om att han varit förkyld och att en ny hörntand spruckit igenom i veckan, vilket iaf skulle förklara allt gråtande under dagarna.

Mamma sa...

Ja då beror det nog på det.

Själv vaknade jag vid tvåtiden i natt då någon granne höll på att knacka på något som lät som två stora stenar mot varandra...ett uppehåll på ca en kvart och så började de om igen. Surt!