lördag, augusti 21, 2010

Sockerblommor


Det är sällan jag gör rosor till tårtor, men nu när jag haft flowerpaste hemma som är perfekt att göra sockerblommor i (därav namnet såklart) så ville jag passa på att göra lite blommor till framtida verk.

Dessa stelnar, men tekniken går att använda till vanlig marsipan också - de går dock inte att göra lika spröda då och faller gärna ihop lite.
När man ska kavla flowerpaste, sugarpaste och marsipan är det alltid bäst att använda Maizenamjöl - Obs; inte redning ;)

Jag använder mig här av en utstickare. Funkar troligtvis även fint med en ämnad för pepparkakor, om ni inte orkar köpa hem en sån här.

1. Kavla tunt om du använder flowerpaste eller sugarpaste, lite tjockare med marsipan.
 Stansa ut 2-3 blommor per ros. 
Gör INTE som jag och stansa ut massor på en gång - innan du hunnit göra alla blommor så har troligtvis pasten börjat bli hård.

2. Jag använder mig sedan av en Balling tool/dogbone. Bäst är att lägga blomman på ett mjukare underlag, men tyvärr har jag i flytten tappat bort min formdyna. Massera försiktigt runt bladen för att tunna ut...



...och gör så på de 2-3 blommor du kommer att använda till rosen.



3. Jag formar därefter en liten droppe...


...och efter att ha penslat blombladen med ätbart lim (funkar säkert med sockervatten också), så placerar jag droppen i mitten av blomman och viker runt ett blad runt droppen.


4. Sedan fortsätter jag och gör likadant med resterande blad - viker dom runt föregående.


5. Sedan penslar jag en ny blomma som jag ställer den första på och börjar vika runt bladen som tidigare.


Jag använder mig bara av 2 blommor till en ros, men det går som sagt var att använda fler.



Och så till er som inte har någon utstickare men ändå vill testa att göra en blomma till tårtan -
 här har jag improviserat lite.
Ta en rund, valfri utstickare; 
jag tog en tyll men kommer nog att testa något mindre nästa gång eftersom blomman i slutändan blev så stor.



Stansa ut några blad; jag gjorde 8. 
Gör en droppe och pensla bladen med ätbart lim eller sockervatten. 
Linda runt.





Och fortsätt helt enkelt att linda runt de andra bladen :)
För att göra bladen lite snyggare kan man ju testa att använda undersidan av en tesked som ballingtool och tunna ut dom lite.


1 kommentar:

Anonym sa...

svar: Tack! Ja det gör vi :)